Rjukanbanen

Dampferga Ammonia

Dampferga Ammonia
Foto: Breakfast/NIA

Søk audiens hos Tinnsjøens Dronning. Dampferga som forandret både Tinnsjøen, befolkningen og samfunnet. Ammonia ble bygget i 1929 og ligger stolt til kais ved historiske Mæl.

Historiske opplevelser i historiske omgivelser

Jernbaneferga Ammonia endret ikke bare reisemønsteret på Tinnsjøen, den satt en helt ny standard. Med flott kafé, eget postkontor og bare to timer reisetid ble ferga attraktiv for lokalbefolkningen.

Ammonia er utstyrt med en helt unik direktørsalong, der alt er spesialbygget av de beste materialer. Innredningene er det Carl Conradi som står for, i godt samarbeid med Rjukanbanens driftsleder Holmboe.

Kraft i alle bauger og kanter

Ammonia er bestilt fra Moss Verft, men ble montert på bedding ved siden av slippen på Tinnoset. Dampferga er utstyrt med to trippel-ekspansjons dampmaskiner på 450 hk hver, og to kjeler som hver rommer 20 000 liter vann.

Et resultat av behov

Godstransporten på Rjukan foregikk døgnet rundt, året rundt. Den historiske frakten av kunstgjødsel og råvarer mellom Rjukan og havet skjedde i flere etapper – en tre mil lang tur med jernbaneferge var en av dem.

De tjue første årene trafikkerte dampfergene «Rjukanfos» og «Hydro» Tinnsjøen. Men mot slutten av 1920-tallet ble det behov for større kapasitet.

Tinnsjøens dronning løser problemene

Fra 1928 til 1929 blir kunstgjødselproduksjonen endret ved Hydro Rjukan Fabrikker. Med denne utviklingen av industrien, greier fabrikkene å lage dobbelt så mye varer for salg. Dermed blir det helt nødvendig å utvide muligheten for frakt av gods over Tinnsjøen.

Jernbanefergene må ikke bli en flaskehals som bremser farten på kunstgjødselets vei med tog til verdensmarkedet. Dette problemet løste dampferga Ammonia fra sommeren 1929.

Ammonia venter. Planlegg besøket ditt her.

Flere opplevelser langs Rjukanbanen