Er du den nye maskinsjefen på Tinnsjøferjene?

Ta utfordringen og bli med på å drive og ruste opp fredede fartøy som er listet på Unescos verdensarvliste

Norsk Industriarbeidermuseum søker maskinsjef

Som maskinsjef i Norsk Industriarbeidermuseum og på Rjukanbanen blir du en viktig historieforteller og tradisjonsbærer

Museets samfunnsoppdrag er omfattende og formidler industri, energi-, kunst-, kultur-, og krigshistorie av internasjonalt format.

 

 

Foto: Hans Dieter Fleger/NIA
Tur med M/F Storegut 2023

Sentral rolle

Som maskinansvarlig vil du være sentral i arbeidet med å videreutvikle og styrke Rjukanbanen gjennom å ivareta teknisk drift og vedlikehold av de to fredede fartøyene, Tinnsjøfergene D/F Ammonia (1929) og M/F Storegut (1956) som begge hører til Norsk Industriarbeidermuseum.

Du skal delta i prosjekter tilknyttet fagområdet, foreta jevnlige risiko- og sikkerhetsanalyser, sørge for at vi til enhver tid har en komplett og oppdatert vedlikeholdsplan og følge opp målene myndigheter og museet setter for sikkerhet og fartøyvern.

Rjukanbanen går normalt i passasjergående trafikk på sommerstid .

 

 

Foto: Breakfast/NIA

Egenskaper og kompetanse

  • Du brenner for fartøyvern og setter din ære i å ta vare på uerstattelige fartøy!
  • Maskinsertifikat M3. Det er en fordel om du har dampsertifikat D2, men det er ikke et krav.
  • Erfaring som maskinist fra større fartøy
  • Gyldig legeattest fra godkjent sjømannslege.
  • Gyldig sikkerhetskurs i h.h.t. STCW 78.
  • Komfortabel med digital vedlikeholdsstyring – superbruker og ansvarlig for STAR.
  • God forståelse for budsjett- og økonomiprosesser.
  • God forståelse og kunnskap om skipselektriske anlegg.
  • Du er strukturert og liker å planlegge, lede og utføre vedlikehold og prosjekter.
  • Komfortabel med administrativt arbeid i tillegg til praktiske oppgaver og rutiner om bord.
  • Du er gjerne nysgjerrig på dampmaskineri og dampteknologi
  • Du har kunnskap om IMO regelverk og klasseregler.
  • Du er motivert for å videreutvikle ISM-systemet.
Foto: Breakfast/NIA

Andre opplysninger

  • Stilling: 100% fast ansettelse eller deltid.  
  • Tiltredelse: Snarest  
  • Lønn: Etter avtale 
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger
  • Kontorplass: Etter avtale 
  • Søknadsfrist: Rullende
     

Ta gjerne kontakt med Kjetil H. Djuve (Leder Drift) på k.djuve@nia.no eller på tlf  48078642.  

I tillegg kan Maritimt ansvarlig Tommy Leikanrud (t.leikanrud@nia.no/ 9711 0476) kontaktes. 

Severin Segelcke, "Første tog i Vestfjorddalen". Hydros kunstsamling. Foto: T. Wacko NIA

Om Norsk Industriarbeidermuseum

Norsk Industriarbeidermuseum ble opprettet i 1983 og består i dag av besøksarenaene; Vemork, Rjukanbanen, Telemark kunstmuseum, Tinn Museum, Heddal bygdetun, Tuddal bygdetun, og vårt nyeste museumsbygg, Tungtvannskjelleren på Vemork, som åpnet for publikum juni 2022. Museet har årlig over 100 000 besøkende. 

Ved Norsk Industriarbeidermuseum skal nye generasjoner møte noen av de viktigste oppfinnelser og historiske hendelser som har skjedd i Norge og verden. Vi skal nå et stort publikum, og har store ambisjoner for formidling, forvaltning, forskningsarbeid, egeninntjening og samarbeidspartnere.   

Foto: Målfrid Ravnåsen Vangen/NIA
Fasaden til Telemark Kunstmuseum
Telemark Kunstmuseum