no en

Med tom mage og hodet fullt av drømmer

Formidlingsopplegget «Med tom mage og hodet full av drømmer» gir smakebiter, opplevelser og verktøy fra en annen tid, samtidig som dilemmaene og drømmene viser seg å være ganske så like. Vi drømmer kanskje om å lykkes med noe, vi drømmer om frihet, vi jobber for å få et bedre liv for å kunne hjelpe våre egne eller våre venner, og kanskje kjenner vi at vi har talent for noe som gjør at vi må ut for å kunne trene dette.

Hamskiftet i Norge

Over tre skoleår har elevgrupper på 8. trinn bidratt til utviklingen av et nytt skoleprogram med fokus på den enorme revolusjonen vi kaller «hamskiftet i Norge». Vestfjorddalen ble påført en voldsom revolusjon i løpet av 9 år fra 1907 til 1916, og på den måten er dette dalføret hamskiftet i en ekstrem og konsentrert form. Det gir også mening å peke på de tre bølgene utvandring til Amerika i den samme tematiske «pakken». Et av de tidligste organiserte reisefølgene til nytt land gikk ut fra Sandven ved Atrå.

Det samlede utvandringstallet fra Tinn, sammenlignet med innbyggertallene i perioden var prosentvis svært høyt. Innvandringstallet for utbygging og arbeid i industrien på Rjukan ble enda mer ekstremt.

Vi må også ta med at offentlig skole ble innført midt på 1800-tallet, og i 1870 gikk fire av fem barn i Norge på skole for å få opplæring i lesing, regning og kristendom. Men antall skoledager, skoleveiene og hva slags lærer skolestuene ble utstyrt med var av svært forskjellig kvalitet.

Hva drev disse menneskene til nye steder og nye muligheter i denne perioden? Handlet det om at de lærte om verden på skolen? Handlet det om at folk også kom tilbake eller skrev brev hjem med store fortellinger? Hva reiste unge folk fra, og hva drømte de om å få til av endring for sine egne liv?

Foto: H. Widvey, NIA

Tilbake i tid

Vi tar elevene med på en historisk vandring tilbake i tid fra 1925 til 1905. Videre får de seg dagsarbeid i våronna hos bonden på gården Øvre Øverland (Tinn Museum). Her må de håndtere tungt verktøy, jord og gress, og jobbe som et lag under strengt oppsyn. Lønna for arbeidet er et måltid mat.

«Om kvelden» har de mulighet til å velge mellom å spikke redskap, gjøre håndarbeid eller skrive hilsener til hverandre ved hjelp av runealfabetet. Rissing av runer og bruken av runepinner til enkle budskap, telling og «huskelapper» var praktiske lenge etter innføringen av obligatorisk skole. Med flere generasjoner som skulle forstå budskapet, var det da som nå viktig å beholde noen av det gamle teknikkene.

Foto: H. Widvey, NIA
Praktisk info

For hvem: 8.trinn
Varighet:
3 timer
Når: april/mai

Vil du vite mer?
post@nia.no
Tlf. 350 99 000