M/F Storegut slippsettes – kritisk tiltak for å sikre framtiden til en unik del av verdensarven

På morgenkvisten 14. mai 2025 seilte jernbanefergen M/F Storegut kaia på Mæl og seiler sørover på Tinnsjøen for å slippsettes ved Tinnoset. Dette markerer starten på et omfattende og pålagt vedlikeholdsarbeid som er helt avgjørende for at det ikoniske fartøyet fortsatt skal kunne seile med passasjerer i fremtiden.

Ferga, som ble sjøsatt i 1956 og da var Nord-Europas største jernbaneferge, er en bærende del av Rjukan–Notodden Industriarv – et UNESCO-verdensarvområde. Nå må senterpropellen, akslingen og bærelagrene demonteres og renoveres. Totalkostnaden for årets arbeider er beregnet til minst 10 millioner kroner, og det er kun starten på et vedlikeholdsprogram som kan komme til å koste opp mot 50 millioner kroner totalt de kommende årene.

M/F Storegut på Tinnoset. Foto: R. Engedalen, NIA
M/F Storegut på Tinnoset. Foto: R. Engedalen, NIA
Maritimt ansvarlig i NIA, Tommy Leikanrud. Foto: T. Wacko, NIA

– Dette er nødvendige tiltak for å sikre at M/F Storegut beholder sine sertifikater og fortsatt kan være i drift. Dessverre har vi opplevd at det er svært krevende å finansiere dette innenfor Riksantivarens nåværende rammer. Uten en vesentlig økning i forutsigbare og faste offentlige tilskudd til både drift og investeringer, står vi i fare for å miste muligheten til å bruke M/F Storegut aktivt, sier direktør ved Norsk Industriarbeidermuseum, Anna Hereid.

Anna Hereid, direktør ved NIA. Foto: R. Engedalen, NIA

Fakta om M/F Storegut:

  • Bygd: 1956, Glommen Mek. Verksted
  • Fredet av Riksantikvaren 2009
  • Lengde: 87,2 meter
  • Bredde: 11,31 meter
  • Dybde: 3,75 meter
  • Jernbaneferje med trippelskruet stålskrog
  • Sertifisert for passasjerdrift – vedlikehold er nødvendig for å opprettholde sertifikat
  • Eier og forvalter:  Norsk Industriarbeidermuseum

Fergen ble bygget ved Glommen Mek. Verksted i 1956, og var i perioden fram til 1991 det største fartøyet Hydro brukte i sin transportkjede over Tinnsjøen.

Den spilte en avgjørende rolle i å bringe norsk kunstgjødsel ut i verdensmarkedet, og var selve ryggraden i industriforbindelsen mellom Rjukan og resten av verden.

I 2025 er ikke M /F Storegut satt opp i fast rutetrafikk. Men dersom arbeidet på Tinnoset går etter planen, kan båten chartres av grupper og bedrifter til enkeltanledninger.

For mer informasjon kontakt
Presse, NIA: Rita Engedalen, tlf. 92094584 / r.engedalen@nia.no